Aswoensdag: ben jij nog relevant?



Dreamschool

In het tv-programma Dreamschool komt een bekende acteur aanlopen.
Hij gaat les geven aan een groep jongeren
die om allerlei redenen niet meer naar school gaan.
Ze zijn opstandig, afwezig, eigengereid.
Ze vallen in slaap. Ze lopen weg.
Ze gaan eindeloos de discussie aan over alles.
En vooral: ze nemen geen blad voor de mond.

De bekende acteur komt deze groep tegen op de trappen van de school.
Hij krijgt meteen de vraag wie hij is en wat hij komt doen.
'Iets met acteren.'
'Boeh...'
'Iets met emoties uiten.'
Zucht..... 

Wie of hij dan wel niet was.
Een bekende acteur.
In welke programma's hij dan heeft gezeten..
Hij noemt ze, een beetje aarzelend.
Of ze hem kunnen kennen..
Hij stottert een beetje.

Het lijkt wel een kruisverhoor.

Confronterend
Dan zegt een meisje uit het niets:
'Ben je nog wel relevant dan?'

Hij is geraakt door de directheid ervan.
En zegt voorzichtig: 'Goede vraag.
Ben ik nog relevant?

Wat bedoel je dan?

En relevant voor wat of voor wie?' 

Dan zwijgt hij.
De jongeren kijken teleurgesteld.

Nu wij
Die vraag raakt mijn hart. 
Juist omdat er geen overduidelijk antwoord is.
Voor niemand. 

Doe ik relevante dingen of ben ik druk met irrelevante zaken?

Voor wie wil ik relevant zijn?
Voor God? Voor de kerk?
Voor de mensen? Voor de wereld?
Voor mijn familie? Voor mezelf?

Misschien kan ik onder de stof en as van deze dag,
het licht herontdekken van het verlangen
er echt toe te willen doen.

Laat me daar dan ook de moed hebben
te veranderen wat ik daarvoor moet veranderen.



 

Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)