5 overeenkomsten tussen het roodborstje en het jaarwoord

5 overeenkomsten 
tussen het roodborstje en het jaarwoord



1) Ze zijn allebei dichtbij je.
Een roodborstje is een vogeltje dat het erop waagt. 
Het is niet bang. Ik zat op een terras van de zomer. 
En het roostborstje had het voorzien op de kruimels. 
Hij had een slimme tactiek. En het lukte hem.
Het jaarwoord is ook een woord dat dichtbij is.
 Het is niet ver gezocht, niet gekunsteld. 
Het is eerlijk, oprecht, dichtbij. Het hangt al in de lucht.


2) Ze kloppen tegen het raam, ze vragen je aandacht.
Het liedje zingt: 'roodborstje tikt tegen het raam: laat mij er in.' 
Ook je jaarwoord tikt tegen het raam van je leven. 
En het zingt: 'laat mij erin'. 

3) Ze zijn er in alle levensseizoenen.
Een roodborstje blijft in alle seizoenen. 
In winter of zomer, in lente en herfst kun je dit vogeltje aanschouwen. 
Het jaarwoord blijft ook in alle seizoenen van het leven. 
Of er nu rampen of pandemieën gebeuren, 
of dat het heerlijk allemaal zijn gangetje gaat: het jaarwoord blijft zijn werk doen. 

4) Ze hebben een boodschap van elders.
In sommige kringen wordt het roodborstje gezien als een boodschapper uit de hemel. Er zijn veel verhalen dat ze bij begrafenissen en op kerkhoven gezien worden. 
Ook het jaarwoord kan je zien als een 'boodschapper vanuit de hemel'. 
Het is een zielswoord. Het komt je iets brengen van de wereld die ergens diep in ons leeft.

5) Ze kunnen tam worden. 
Er gaan op social media veel filmpjes rond, 
waarin te zien is dat roodborstjes tam zijn geworden. 
Ze eten uit handen, ze gaan op spades zitten als je de tuin aan het spitten bent, 
en ze vluchten niet meer weg als je ze benadert terwijl ze op een lage tak aan het zingen zijn. 
Ook je jaarwoord wordt tam in de loop van het jaar. 
In het boekje 'de kleine prins' van Antoine de Saint-Exupery staat:  
Alleen de dingen die je tam maakt, leer je kennen, zei de vos. 
De mensen hebben geen tijd meer iets te leren kennen. 
Ze kopen dingen kant en klaar in de winkels. 
Maar doordat er geen winkels zijn die vrienden verkopen, 
hebben mensen geen vrienden meer. 
Als je een vriend wilt, maak mij dan tam!
-Wat moet ik doen? zei het prinsje.
-Je moet véél geduld hebben, antwoordde de vos. 
Kijk, je gaat eerst een stukje van me af in het gras zitten. 
Ik bekijk je eens tersluiks en jij zegt niets. 
Maar je kunt iedere dag een beetje dichterbij komen zitten . . .'

Zin gekregen in zo'n jaarwoord?
Mail me op: mar.korenromp@outlook.com
en ik stuur je een gidsje per mail.
Daarin staat hoe je tot zo'n jaarwoord komt,
en wat je ermee kunt doen als je er eenmaal eentje hebt. 







Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)