veters strikken en ploggen op de tweede adventszondag.





Veters strikken 
Van de week luisterde ik een aflevering van de adventskalender van de Verwondering.
Daarin vertelt de presentatrice een hilarisch verhaal
van een vriend die zo'n dikke buik had,
dat het hem grote moeite kostte zijn eigen veters te strikken.
Met een kreun boog hij zich dan voorover
en als hij daar de veters gestrikt had,
zei hij met zijn diepe basstem:
'nu ik hier toch ben, kan ik nog iets voor je oprapen?'

Advent: bereid de weg 
Het verhaaltje past bij de oproep van deze tweede zondag van de advent:
'Bereid de weg van de Heer'.
Wacht nog even met de vraag: hoe dan? 
Die vraag komt volgende week.

Neem alleen de oproep tot je.
Durf je te bukken?
Over je eigen schaduw heen?
Zie je op je weg door het leven misschien nog wat rommel liggen?
Kun je het verlangen vinden dat op te ruimen, zodat er ruim baan komt voor de Toekomst?
Durf je te vertrouwen dat je je tegen God niet hoeft te verweren, door allerlei obstakels voor hem neer te leggen?

Dat zijn de vragen van deze dag.

Ploggen
Ik denk altijd aan deze mensen:



Ploggers.
Zij lopen hun hardlooprondje met een vuilniszak
en maken ondertussen de wegen (en parken) schoon.
Ik bewonder ze.
Maar ik vind het ook ongemakkelijk.
Ik vind opruimen helemaal niet zo leuk.

Gebed
Laat me eerst maar bidden om bereidheid
de weg te bereiden.
Wie weet wat er gebeurt. 

Dag Hammerskjöld geeft me woorden  (1954)


Gij die boven ons zijt,
Gij die een van ons zijt,
Gij die zijt –
mogen allen U zien – ook in mij,
moge ik Uw weg bereiden,
moge ik dan dankbaar zijn
voor alles wat mij ten deel valt.
Moge ik dan niet vergeten
de nood van anderen.
Bewaar mij in Uw liefde
zoals Gij wilt dat allen
in mijn liefde blijven.
Gij die zijt –
mogen allen U zien – ook in mij,
moge ik Uw weg bereiden,
moge ik dan dankbaar zijn
voor alles wat mij ten deel valt.
Moge ik dan niet vergeten
de nood van anderen.
Bewaar mij in Uw liefde
zoals Gij wilt dat allen
in mijn liefde blijven.
Moge heel mijn wezen U tot eer zijn
en moge ik nooit wanhopen.
Want ik ben in Uw hand
en in U is alle kracht en goedheid.
Geef mij een zuiver hart – dat ik U mag zien,
een ootmoedig hart – dat ik U mag horen,
een hart vol liefde – dat ik U mag dienen,
een hart vol geloof – dat ik in U mag blijven.
Dag Hammarskjöld (1905 -1961)
p.s.  Hier vind je een begeleide meditatie bij dit gebed (van mijn hand) in een geluidsfragment van 3 december 


Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)