advent: voor de liefde laat je alles uit je handen vallen.



De timmermanswerkplaats 
Dit schilderij heet:  de timmermanswerkplaats. 
Het is gemaakt door Christen Dalsgaard in 1856.
Hij was een Deen en gaf gehoor aan de oproep aan alle kunstenaars
het Scandinavische plattelandsleven in beeld te brengen.
Hij schilderde werkplaatsen, klederdrachten, boerenland.

De timmerman zelf is er niet.
Misschien is hij in de woonruimte
waarvan we rechts op het schilderij de doorgang zien.

Is hij er nog niet?
Of niet meer?
Is het ochtend of avond?
Waar komt het licht eigenlijk vandaan?

Jozefs werkplaats? 
Hoe dan ook: nu ik in mijn eentje naar deze werkplaats kijk,
kan ik me het geluid van de werkzaamheden goed voorstellen,
ruik ik het zaagsel,
verwonder ik me over het kannetje in de vensterbank.
Zit daar geen olie in? 

Als ik door het misschien wel tijdgeboden gereedschap heen kijk,
kan ik zonder moeite fantaseren
dat het de werkplaats van Jozef is geweest.
Wat zegt deze lege ruimte me dan?

Verhalen schrijven 
Drie groepjes schrijvers bogen zich erover.
Het eerste groepje schreef hoe er net een nieuwe dag begon
en Jozef nog even ontbijt met Maria....
Het tweede groepje bedacht dat Jozef net weggerend was 
op het roepen van Maria dat ze verschrikkelijk mooi nieuws te vertellen had 
en hoe hij haar in de tuin omhelsde.
Het derde groepje schreef hoe Jozef dacht
alleen maar naar Bethlehem te hoeven voor de volkstelling. 
Maar daarna volgde ook nog de vlucht naar Egypte. 
Maar toen hij terugkwam, stond alles er nog zoals hij het had achtergelaten. 

Zo kwamen mooie kerstthema's naar voren
- de aankondiging van een nieuwe dag, de nieuwe schepping
- de urgentie van de liefde waarvoor je alles uit je handen durft te laten vallen
- de vele lagen van het gewone leven. Voor God is het gewone leven mooi en goed genoeg. 

Op naar week 3 


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)