week tegen de voedselverspilling dag 6 en 7 (het slot)

Zo, dat was het dan. Bijna.
Het bracht me veel goeds:
goede tips,
nieuwe recepten,
leuke (online) gesprekken,
een opgeruimde koelkast.
Wat wil een mens nog meer?

Diepere gedachten
Eén van jullie bracht me uitgebreid onder de aandacht:
voedselverspilling is geen zaak van het individu,
ook niet van alle individuen samen,
maar het zit in het systeem.
Daar had ik eerder zelf ook al een opmerking over gemaakt.
Het lijkt erop dat met economische groei
ook verspilling gepaard gaat. 
De groei maakt de verloren waarde goed.
Daarom hebben we het lang getolereerd. 
Het kostte ons niets.

Nu het vermogen van de aarde die groei te blijven steunen,
aan zijn grenzen lijkt te komen,
wordt verspilling duurder en in zekere zin ook riskanter. 
Er is niet zoveel ruimte die ons toestaat
eindeloos energie onbenut te blijven gebruiken.

De echte oplossing komt
wanneer we de angel uit de wens tot eindeloze groei halen.
Daar zijn vele deskundigen mee bezig.
Zoek maar eens op 'circulaire economie'
of lees bijv. eens het boek 'donut economie' van Kate Raworth.
Die verandering kost tijd.




Wat nu kan
Wat nu wél kan,
is individueel keuzes maken om in eigen huis verspilling tegen te gaan
en de waarde van eten (en de productie daarvan!) weer op het spoor te komen.
Er zijn individuen die, geraakt door wat ze aan verspilling
in de voedselindustrie zien gebeuren, een oplossing bedenken.
Daarmee gaan ze de verspilling niet tegen. Ze roeien het fenomeen zelf niet uit.
Maar ze geven wat 'over' is of 'nutteloos' wordt weggegooid, een nieuwe bestemming. 

Verwijzingen 
Ik vond op  deze site een kookboek dat je kan downloaden
en dat vol staat met producten die van restjes uit de voedselindustrie gemaakt zijn.

Zo redt deverspillingsfabriek overgebleven groenten van telers en supermarkten
en maakt er veelbelovende soepen van. 
detweedejeugd.nl  redt overgebleven brood van bakkers en maakt er bijv. crostini's van.
instock.nl redt tenslotte graan en brood van telers en maakt er bier van. Ja!  Bammetjesbier heet het.
Deze  ken je vast al:  de kromkommer krommunity

Andere ondernemers maken hun zaak circulair
Bij Nel Schellekens weet je zeker dat 'alles' gebruikt wordt, van 'kop tot kont.'

Tot slot
Bij geen van de genoemde sites heb ik aandelen.
Dat zeg ik maar even voor de zekerheid.
Maar nu de koelkast leeg is,
vraag ik mezelf wél af:
waar koop ik mijn nieuwe producten?
Hoe groei ik verder 'voedselverspillingsvrij'?  


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)