week tegen de voedselverspilling dag 1


De week tegen de voedselverspilling is vandaag begonnen.
De eerst post van de organisatie ging over brood.

Oud brood



 


Ik herinnerde me weer de broodtrommels van vroeger.
Ik surfde weer eens langs de broodzakken op internet.
Drie of vier dagen blijft het daarin goed.
Zal ik er eentje kopen? 

Vaak koop ik mijn brood via de app too good to go
Daarin bieden bakkers en andere winkels eten aan
dat niet meer via de reguliere verkoop weg kan,
omdat het niet meer heel vers is,
een plekje heeft of gewoon aan de datum is.
Het brood dat ik via die app koop, zou anders worden weggegooid.
Het belandt nu, in porties verdeeld, bij mij in de diepvries.
En dat is toch de plek waar het het langst vers blijft.

Met het thema van vandaag leek ik eerst dus niet veel winst te kunnen behalen.
Totdat ik eens keek naar de ontbijtspullen in de kast.
Daar bleek een overschot aan restantjes walnoten, lijnzaad, zonnebloem- en pompoenpitjes.
Google weet raad als je zoekt wat je met zulke restjes kan doen en bracht me bij  dit notenbrood




Terwijl ik dit schrijf, staat die in de oven.
Morgen een lekker, in alle opzichten verantwoord, ontbijtje.

En dag 2 van de challenge.







Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)