labyrint 13: de schone Poort in Almere

Het is zo'n dag waarop je denkt:
'dit is de enige kleur die ik vandaag ga zien':

                                                


In de verte is ook nog iets roze. 
Het blijkt een kinderparadijs dat nu gesloten is
vanwege de corona-maatregelen.


                                            


Maar verder: regen, regen, regen.
Mensen ineengedoken onder een paraplu.
Hangjeugd onder het speelparadijs.
Radio op10.
Dat is het.

Ik rek tijd door alvast in de auto te lunchen.
Want buienradar zegt dat het goed komt
over een half uur. 

Maar het tegendeel is waar.
Ik stap een half uur later uit
en duik onder mijn paraplu.

Aan het einde van het grasveld
maakt mijn hart een sprongetje.
Dit gebouw blijkt een tiny church te zijn
en het is nog in bedrijf ook!

Op het raam aan de achterkant hangt een blad
met adressen van vrijwilligers en van de dienstdoende dominee.
Ach, wie weet wordt mijn droom van een tiny house
ooit wel vervuld als tiny church.

Ik kan helaas niet echt naar binnen.
Maar had ik even goed opgelet 
toen ik de site bezocht,
dan had ik de openingstijden zeker gevonden.




Aan de andere kant van het pad ligt het moestuin-labyrint.
Twee ideeën zijn aan elkaar gekoppeld:
dat van een wijktuin waar mensen uit buurt 
elkaar al tuinierend kunnen ontmoeten.
En dat van een labyrint.
Bij de ingang staat een bord dat het uitlegt:

        

Je zou kunnen zeggen dat de moestuin de borders zijn 
van het labyrint.

De entree is een grote poort
behangen met allerlei voorwerpen
die vast herinneren aan een speciaal moment.


Het lage hek erachter blijkt niet bedoeld 
om bezoekers buiten te houden,
maar wel om konijnen af te weren.
Ik open het en stap naar binnen.
Daar vind ik een ruim Chartres-labyrint



                                                        

Ben ik dwars geweest?
Heb ik iets anders gedaan dan de meeste mensen doen?
Lette ik niet goed op?
Hoe dan ook: ik sta eigenlijk meteen in het midden van het labyrint 

Er staat een bankje ter herinnering aan mensen die ons zijn voorgegaan


Er staat ook een brievenbus, 
met een uitnodiging een gebedsintentie te delen
die zondag in de dienst van de tiny church zal worden genoemd.


Ik ben nog even niet zo ver
en zoek mijn pad.
Het is uitbundig lente in de tuin.
Weelderig groen.
Bloemig roze



Aanstekelijk rood.
Verdwaald oranje



Het blijft regenen.
Zelfs onder de paraplu word ik nat.

Voor de tweede keer kom ik in het midden aan.
Nu valt me deze peilstok op.
Hij houdt de stand van het grondwater bij. 



Ineens denk ik:
misschien is het toch de bedoeling
dat ik twee keer in het midden uitkom.

Eén keer om te peilen waar ik sta,
hoe ik er aan toe ben.
En één keer om te weten
dat ik hier niet alleen sta
- zelfs niet in de druipende regen-
dat ik altijd deel uit maak van
een gemeenschap die over de dood heen blijft bestaan
en hoor bij een bron waar ook zij die me voor gingen
roe behoorden en uit putten.

Gisteren las ik nog dat de al jaren durende droogte voorbij is.
Het peil van het grondwater staat weer op normaal.
Dat belooft een goed jaar voor de tuin.

Daar in de regen droom ik vervolgens
van een uitbundige picknick op deze plek,
zo aan het einde van de zomer
met mensen die vrienden zijn,
met een lied, een glas, een ondergaande zon,
een open hemel
en  een lange avond buiten. 
 
 




Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)