citizen of the world

Citizen of the world






Uit welk land kom je? 
Ik koop iets online in het buitenland en reken af.  
Ik moet aanklikken uit welk land ik kom. 
Als ik op het pijltje achter de kolom druk,
verschijnen de Engelse namen van zo goed als alle landen van de wereld.
Ehh...  staat hier The Netherlands bij de T of bij de N?
Of gaat het in dit rijtje om de D van Dutch?
Plotseling valt mijn oog op een aparte categorie: citizen of the world.
Het is natuurlijk bedoeld voor mensen als ik, 
die een escape zoeken bij het beantwoorden van deze vraag.
'Citizen of the world'  voor als je je echte identiteit verborgen wil houden.

Wereldburger.  
Ik klik het aan.
'Grapje', denk ik nog.
Maar het woord gaat niet meer weg. 

Ik denk terug aan al die penvrienden en penvriendinnen
die ik in de middelbare schooltijd over heel de wereld had.
Ik deelde in het wel en wee 
van leeftijdgenoten uit Turkije, India, Canada, Italië en ...Texel. 
Allemaal verschillend, allemaal hetzelfde.
Ik denk terug hoe in diezelfde jaren
aan de grens met Duitsland,
een paar kilometer van mijn ouderlijk huis,
voortaan de slagboom bij de grens omhoog bleef staan
en er nog maar één douane-beambte voor een noodgeval in het hokje zat.
Het was lang voor elk officieel verdrag.
We stopten voortaan niet meer. We zwaaiden.
De wereld werd grenzeloos groot.

Pinksteren: citizen of the world 
Ik denk ook aan het Pinksterverhaal uit het boek Handelingen.
Het vertelt hoe Jezus' boodschap verspreid werd
over de hele wereld van toen.
In de lijst landen en landstreken staan Pamfylië, Frygië, Mesopotamië, Cyrene,
allemaal tongbrekers als het gaat om klemtonen,
allemaal landstreken die je niet zomaar op een landkaart kan aanwijzen.
Maar kennelijk was toen ook al overal hetzelfde verlangen
naar liefde, naar broeder- en zusterschap, naar leven in vrede te vinden.
Kennelijk vindt Jezus' boodschap overal plek om te kunnen aarden.

Geen escape
Wat als ieder mens eerst en vooral wereldburger zou zijn?
Wat als we zouden begrijpen dat we 'one human family' zijn
en het land dat we delen 'deze planeet'?
Wat als we zouden begrijpen dat we samen één levend organisme vormen
en dat de pijn bij de één ook pijn bij de ander veroorzaakt,
net als dat de vreugde van de één ook de vreugde van de ander is?

Wat zou dat betekenen voor de oplossing van corona,
voor de klimaatcrisis,
voor de groeiende kloof tussen rijk en arm?
Hoe lang zou je dan nog in de categorie 'vluchteling' vallen?
Of gecontroleerd worden enkel en alleen vanwege een kaalgeschoren hoofd.
een andere huidskleur,  een naam van elders?

De waarheid is groter.
Citizen of the world: wat heb ik eigenlijk aangeklikt?
De gevolgen zijn niet te overzien en maken me ongemakkelijk.
Mijn kleine identiteit van Nederlander, of Achterhoeker is veel beter te overzien.
Maar de waarheid is groter.
Want dat is wat we delen en allemaal zijn: wereldburgers onder dezelfde hemel. 






 





Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)