Buon camino: het schema aanhouden



Pelgrimeren op schema
Geamuseerd lees ik elke vrijdag de berichtjes van de teamcaptains.
De ene keer melden ze: niet zo hard!
De week erop vragen ze je vooral even te melden 
als je, door welke omstandigheid dan ook,
niet je beloofde kilometers kan maken.
Het project is berekend op een schema.
Dat schema hebben we zelf gemaakt.
Het heeft als doel om ons met Pasen
(en niet veel eerder of veel later)
in Santiago te laten aankomen.
En toch voelt het af en toe als een keurslijf.
Op de kaart achtervolgt het rode pinnetje me
en het zegt elke keer: 'opschieten! Morgen haal ik je in!'
Heb ik mezelf overschat met het aantal kilometers dat ik dacht te doen?

Het gewone leven
Hoe doe ik het eigenlijk in mijn gewone leven,
wanneer ik mijn 'kilometers' moet inschatten?
Ik weet het wel: ik zit vaak aan de hoge kant.
Mijn bijdrage kost me vaak meer uren,
meer energie dan me lief is.
Waarom ben ik dan niet gematigder over wat ik kan?
De antwoorden zijn gevarieerd.
De ene keer vind ik het sneu dat anderen er dan voor op moeten draaien.
Een andere keer ben ik bang voor een slecht oordeel.
Weer een andere keer is het al weer gebeurd
en denk ik vooral achteraf: 'waarom heb ik dat allemaal beloofd?'

Wijsheid vinden
In een boekje van Anselm Grün, getiteld 'Bidden met de woestijnvaders',
lees ik deze goede raad:
'mijn zoon, bewerk dagelijks zoveel grond
als je lichaam, wanneer het ligt,
aan ruimte inneemt.
Zo zal je langzaam vorderingen maken in je werk
en je zult de moed niet verliezen.'
Toen de jongen dat had gehoord,
handelde hij ernaar en in korte tijd
was de akker schoongemaakt en ontgonnen.
Zo moet ook jij, broeder, het doen:
werk geleidelijk door.
Dan zal je de moed niet verliezen.
Apoftegmata 1151

Ik ben getroost en gefrustreerd tegelijk.
Gefrustreerd, omdat 'de lengte van mijn lichaam' per dag niet zo heel veel is.
Hoe komt het werk dan ooit af?

Getroost ook, omdat er dus niet zo heel veel hoeft.
Omdat ik niet boven mijn macht hoeft te grijpen.

Alles wat telt, is
stapje voor stapje gaan.
En de moed niet verliezen.

In de pelgrimage.
In het gewone leven. 





Reacties

  1. Mooi Marion!
    We kunnen onszelf zóveel opleggen, maar waarom... vraag ik me weleens af.
    Tijd om rust te nemen, tijd om stilte te ervaren...heel enerverend!
    Ik las zojuist een stuk tekst over het boek Als God renoveert, van James Mallon...doet me zo denken aan woorden van Erik Borgman... er verandert pas wat als wij zelf veranderen...
    Ik ga het boek, wat al even in de kast ligt, nu toch maar eens ter hand nemen!
    lieve gr Tonny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeer herkenbaar, deze woorden. En ook heel wijs daarover na te denken. Hier worstel ik al mijn hele leven mee: opdrachten (door mijzelf) in een te korte tijd inplannen.
    Dit gebeurt bij vaak moeilijke klusjes, m veelal veroorzaakt door inschatingsfouten.
    "O, Dat doe ik (wel even)".
    Nee dus. Laat dat even maar achterwege, en plan ruimer, dan je in eerste instantie voor ogen had. Dat helpt een beetje in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)