hoe het jaarwoord begon



Het jaarwoord: hoe het begon
Het begon in het najaar van 2017. 
Ik wilde graag iets bijzonders doen in 2018. 
Het lag voor de hand goede voornemens te maken. I
k zou meer kunnen gaan sporten. 
Of zorgen dat ik die overtollige kilo’s kwijt zou raken. 
Ik zou meer tijd kunnen besteden aan vrienden 
of minder uren voor de lol online kunnen zijn. 
Maar ik wist inmiddels: half januari ben ik al weer gezwicht. 
En met mij vele anderen met hun goede voornemens.

Eureka!
Toen vond ik het jaarwoord. 
Het jaarwoord benoemt een kwaliteit 
waarvan je meer wilt hebben in je leven. 
Je onderzoekt in welk teken het nieuwe jaar mag staan 
en legt het vast in één woord. 
Je mag je bewust bezig houden met dat woord, maar het hoeft niet. 
Het werkt ook zonder je bemoeienis. 
Aan het einde van dat jaar oogst je wat dat woord je gebracht heeft. 
Er is altijd oogst. Dat is het wonder.

Voorzichtig beginnen
In 2018 beleefde ik dit avontuur met een paar collega’s. 
Met mails vol oefeningen hield ik hun woord wakker. 
Zij vonden hun jaarwoord zo verrijkend, d
at ik eind 2018 een e-boekje verstuurde aan veel meer mensen. 
Er deden ruim 80 mensen mee. 
In het derde jaar, eind 2019, gaven zich iets meer dan 100 mensen op.
Zij ronden deze dagen hun jaarwoord af.
Er zijn prachtige momenten van oogst die je hart vervullen!
Inzichten, groeimomenten, ontdekkingen, wijsheid, liefde, geduld: 
voor ieder een ander woord.

Doe je mee? 
En nu wordt het 2021.
Het project gaat zijn vierde jaar in.
Doe je mee?
Op Nieuwjaarsochtend verschijnt hier (en op mijn Facebook bericht)
een link naar een pagina waar je je op kunt geven voor dit project.
Dan ontvang je drie mails die je helpen je jaarwoord te vinden.
Daarna kun je besluiten of je ook de zes mails wilt ontvangen
die ik het komende jaar zal sturen en 
die je kunnen helpen je jaarwoord wakker te houden.
Maar niets hoeft.
Het enige waar je je toe verplicht is een bewuste keuze van je jaarwoord
en een bewuste oogst aan het einde van het jaar.

Dus...  begin het nieuwe jaar met de drie mails op weg naar je jaarwoord!



Reacties

  1. Voor wie 't nog niet deed: een aanrader. Het bracht me meer dan ik voorzien had.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Sorry voor de late reactie,. Heb je je weg al gevonden? Kijk anders even terug op mijn blog naar ‘aanmelden jaarwoord 2021’ of https://3eenheidparochie.nl/index.php/pa-activiteiten-nieuws/8603-pa-jaarwoord-2021

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)