wat moet ik tegen je zeggen?

 


Wat moet ik tegen je zeggen?
Een bekende vertelde op Facebook 
dat haar vriend haar in het begin van hun relatie gevraagd had: 
‘stel dat je je een keer veel zorgen maakt of verdrietig bent of bang, 
wat moet ik dan tegen je zeggen?’  
Ze antwoordde: ‘als mijn zorgen zo hoog oplopen 
dat ik het even niet helder meer zie, 
dan moet je: het komt goed’ tegen me zeggen. 
Ook al weet ik rationeel niet of dat wel waar zal zijn, 
het ontspant me meteen.‘
 
Hoop voor de stad
Lang geleden was het leven van de inwoners van Jeruzalem ontregeld. 
Een vreemde bezetter had een groot deel van de bevolking mee genomen. 
Er was geen koning meer, geen tempel.  
De gevoelens van eenzaamheid, verdriet, zorgen, 
frustratie stapelden zich op, zowel voor wie nog in de stad waren, 
als voor wie de stad hadden moeten verlaten.
Dan zegt de profeet Jesaja namens God:

 ‘Jeruzalem, ik zal niet rusten, totdat het weer goed met je gaat. 
Ik zal niet zwijgen, totdat de zon weer over jou opgaat 
en je redding zo zichtbaar zal zijn als een brandende fakkel. 
Ze zullen je niet meer noemen: 'Verlaten Vrouw.' 
Ze zullen je land niet meer 'Puinhoop' noemen. 
Maar ze zullen jou, Jeruzalem, 'Lieveling' noemen, 
en je land 'Gelukkig Getrouwd.' Want de Heer houdt van je.’ (Jesaja 62)

Misschien is deze tekst wat te lyrisch voor onze moderne oren. 
Maar verander ‘Jeruzalem’ in ‘Aleppo’, of in ‘Nice’ 
of in de naam van al die stille steden met een avondklok, 
verander ‘Jeruzalem’ in de naam van een geliefde die het even niet meer weet, 
en we kunnen voelen dat deze woorden hoop willen brengen. 
Het komt goed! Dat wekt tranen. Maar ook vertrouwen.

Kerstmis
Kerst zal anders zijn dit jaar. 
We zijn nog altijd ontregeld door het coronavirus. 
Was er in de eerste golf een gezamenlijke strijdlust, 
nu klinkt er meer moeheid, onzekerheid, angst door in ons leven. 
Het virus betreft zoveel meer dan onze gezondheid, 
het gaat ook over banen, vriendschappen, stages, toekomstperspectief. 
Het gaat zelfs over onze omgang met elkaar en met de aarde. 

Te midden van dat alles geeft God ons een Kind, een Lichtje.  
Hij zegt eigenlijk tegen ons: ‘Ik heb jullie lief.’ Of: ‘het komt goed’. 
In de hoop dat we net genoeg ontspannen om ons vertrouwen te hervinden,
zodat alles nieuw kan worden.
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)