Make things happen




Talent
Op allerlei momenten, bij trainingen en voorstelrondjes, 
bij het invullen van profielen op social media en bij sollicitatiebrieven,
komt de vraag: 'wat zijn jouw talenten?'
Langzamerhand kan ik ze wel benoemen. De top 3. De top 5.  
Twee keer ben ik geschrokken van een vraag over talenten.
De eerste keer vroeg iemand me 10 minuten lang 
te werken aan een lijst van mijn talenten.  
Ik mocht niet stoppen met schrijven. 
Die vraag opende me voor al die voor mij gewone dingen 
die toch een bijdrage voor een ander kunnen zijn. 
De tweede keer zei iemand: 'je hebt er maar één.'

Die arme man
Dat deed me denken aan die arme man uit de parabel van Jezus
die er maar één kreeg.
Hij was het minst bedeeld.
Dat was zielig.
Ik kende dat verhaal als kind al.
Daar werd altijd bij verteld: 
'je hebt je talenten van God gekregen.
Doe er wat mee.'
Ik had dus altijd gekeken daar de twee collega's van die man.
De één kreeg 2 talenten. De ander 5.
Zij gingen daarmee op weg
en namen risico. Dat kan, als je wat reserve hebt. 
Ik was liever niet die arme man met zijn ene talent.
Dat zou me, net als hem, voorzichtig maken. 
Ik zou mijn rijkdom liever verstoppen dan aan het licht brengen.

Eén talent
En toch leerde ik die tweede keer de waarheid van het ene talent.
Ergens in mij, ergens in ieder van ons,
zit één grote gave, één talent dat we aan de wereld geven.
Het is simpeler dan we denken. We zijn er mee geboren.
We doen het als vanzelf.
Het is onze overvloed. 
Er zijn geen extra cursussen voor nodig.
Er is geen aanmoediging nodig 'ermee aan het werk te gaan'.

De enige groei die helpt, is je bewust worden
van wat dat talent dan is en hoe het werkt in je leven van alledag.
Misschien heet het wel
'op je gemak stellen'
of
'vertrouwen wekken'
of
'in het diepe springen'
of 
'de deur open houden'
of
'nabijheid'
of
'make things happen'.

Als je de naam weet van je talent,
ontdek je in één adem ook zijn werking.

Niets 'verstoppen op een donkere plek'
Vriendjes worden en ervan leven.
Moeiteloos en vrij.

Aanbod
Zou jij jouw ene talent willen leren benoemen?
Dat kan in een talent gesprek.
Via een wijze van videobellen gaan we ruim een uur aan het werk.
Geef jezelf dit cadeau en meld je aan: mar.korenromp@outlook.com
Aan het eind ervan ben je een stuk wijzer.
En lichter.
Dat beloof ik je. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)