Ik heb ervoor getraind
Ooit sprak ik een man die net een ingewikkelde operatie had gehad aan zijn rug
en nog weken plat moest blijven liggen.
'Hoe houd je dat vol?' vroeg ik.
Hij zei: 'ik heb ervoor getraind.'
Toen ik verbaasd keek, ging hij verder: 'ik heb jaren zen-training gedaan.
Ik leerde stil zitten,
mijn impulsen zien,
het uithouden met mijn boosheid,
mijn adem vertrouwen
en soms ook even helemaal stil te zijn.
Ik wist natuurlijk niet dat dit zou gebeuren.
Maar ik kan nu wel alles gebruiken wat ik daar heb geleerd.'

Vrede
Ik was geraakt door zijn vrede.
Al dat oefenen, al die keren op het kussen,
ook al had hij geen zin,
ook al gebeurde er niets,
ook al zag hij alleen maar schaduwen,
hadden van hem iemand gemaakt
die zelfs de beproeving kon ondergaan
zonder ervan overstuur te raken
of getraumatiseerd. 

Een spirituele oefening
Een spirituele oefening is elke oefening 
die je helpt om verbonden te raken én te blijven met God.
Natuurlijk: God is er altijd.
Maar ik ben er niet altijd.
Ik ben afwezig. Ik loop weg.
Ik houd het niet uit, of vind dat in ieder geval moeilijk.
Ik heb mijn innerlijke demonen
die alles interessant vinden, behalve dat ik me tot God richt
en me in stille aanwezigheid diep met Hem verbind. 

Wat helpt me door de jaren heen
mezelf te oefenen in aanwezigheid, aanvaarden, aandacht?
Wat helpt me door de jaren heen
datgene gewicht toe te kennen dat die erkenning ook verdient?
Wat sleept me door de schaduw van de dood,
en zorgt ervoor dat ik er niet blijf wonen?
Welke oefening helpt me tegen God te zeggen:
'dit is wat ik kan doen om mijn hart voor U te openen.
De rest is aan U?'

Schatten in de traditie 
Er liggen schatten aan oefeningen in de christelijke traditie.
Wat als je je doop nu eens niet zou zien als een gebeurtenis uit het verleden,
maar een aanleiding tot een spirituele oefening?
Wat als je de rozenkrans zou kunnen beschouwen als een oefening 
en niet als een vroom gebeuren uit een ver verleden?
Wat als je gebed zou oefenen in al zijn facetten: niet alleen in vragen of danken, maar ook in stilte,
in worsteling, in diepe rust? Wat als gebed de vindplaats van je roeping kan zijn?

Nog meer keuzes
Vooruit: het is misschien te kerkelijk.
Of misschien zit de kerk te vast aan de zekerheden die ze is gaan uitstralen.
Er zijn nog meer keuzes.
In een serie Zoomsessies
kijken we naar Flamenco als spirituele oefening,
naar creatief schrijven en naar een leven in dankbaarheid als spirituele oefening,
En we verkennen ook het gebed met iconen als een spirituele oefening.

Doe mee! Schrijf je hier in,
Ik wens je hoe dan ook toe
dat je een oefening vindt die je ook in de beproeving
je vrede laat bewaren. 






Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)