bezinnen kan altijd doorgaan


De eerste computer
In IV VWO kwam de computer in de klas.
Ik weet het nog goed.
Het was nog helemaal niet het ding van nu.
We leerden er ook niet op typen,
internet bestond nog niet, laat staan sociale media.
Nee, wij leerden programmeren. 
Want in de eerste helft van de jaren 80 was het idee
dat je met een zelfgeschreven computerprogramma de computer
iets kon laten doen dat mensen niet konden
of niet snel genoeg konden.

Je loopt achter!
10 jaar later lachte een vriendin me uit
toen ze ontdekte dat ik al mijn teksten
nog steeds uitschreef, alvorens ik ze intypte.
Nee, joh! 

Ik leerde het apparaat beter en beter hanteren.
Maar ik vrees dat ik nog altijd achterloop bij wat kan.
Ik kijk op mijn telefoon op internet
maar aankopen, en inschrijven doe ik via mijn laptop.
Ik surf om info te vergaren,
ik kan routeplanners uitprinten.
maar ik heb pas net ontdekt hoe je foto's bewerkt,
of geluid opneemt of filmpjes.
Lach me niet uit. Ik weet het.....

Eerste lockdown
Pas in de eerste lockdown ontdekte ik
dat zo'n laptop of ipad ook kan dienen
om een lezing te volgen
en zelfs om een bezinningsdag te houden.
Ik wist wel dat het technisch kon,
Maar is het wel echt?
Kan je wel de diepte in?
Durf je wel persoonlijk te worden?
Het antwoord: ja.
Dat wil zeggen: alles hangt van je eigen intentie af.
Niet van schermen.

Dit najaar: semi lockdown
Nu profiteren we van de eerste ervaringen in het voorjaar
met een online aanbod voor deze maanden
waarin fysiek bij elkaar komen aan banden is gelegd.
Op het plaatje hierboven zie je wat we doen.
Soms is het live. Soms is het een opgenomen geluidsfragment.
Soms is het als het ware een lezing en hoef je alleen maar te luisteren.
Andere keren nodigen we je uit om ook iets te delen van je ervaringen.
Vaak ben je een gedeelte van de bijeenkomst ook op jezelf bezig,
of in kleine groepjes online.
Telkens proberen we de tijd te concentreren
zodat we er geen vierkante ogen van krijgen.

Motto
Ons motto is: bezinnen kan altijd doorgaan.
Ook in tijden als deze.
Neem de stap. Probeer het uit!

Krijg je de computer niet klaar voor deze bijeenkomst
en zijn er geen helpende handen in de buurt,
wij helpen je graag op afstand.
Laat het bij de aanmelding weten. 




 

Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)