Trump las de bijbel niet, het bleef plat








Ik wil driedimensionaal 
Na een paar maanden,
zelfs door toeval nog een paar meer dan de lockdown,
zag ik vorige week mijn ouders weer in levende lijve.

We hadden goed contact gehouden via appjes.
beeldbellen, Wordfeud, online zingen voor verjaardagen,
foto's en wat al niet neer.
Gelukkig waren die middelen er.
Maar in de loop van de maanden voelden we toch:
het is 2 dimensionaal.
We wilden wel weer 'in persoon': 3 dimensionaal.

Zondag stond de garagedeur open.
Via het oude, vertrouwde donker ging ik achterom.
Ook die deur: open.
De keuken in:  'ja...…!!!!' Open armen. Open harten!
Nog geen knuffel of kus.
We besloten daar nog even mee te wachten.
Maar wel: in dezelfde ruimte.
Aan dezelfde tafel.
Eten van hetzelfde brood.
In persoon!
Hoe voelbaar het verschil ook was,
het is heel moeilijk precies te zeggen wat het zo bijzonder maakt.
Het is een rijkdom, een mysterie, dit 'extra'.

God in persoon
Deze zondag vieren we de driedimensionaliteit van God.
Het is Drie-eenheidszondag.
Je kan het hebben over Gods scheppingskracht.
Je kan het hebben over zijn Zoon Jezus, ons nabij.
Maar dat is toch een beetje tweedimensionaal.
Ik hoop dat ik niemand beledig,
maar het is op enig moment
de bijbel tonen alsof het een oorlogstriomf is
Of een wapen in de strijd.
Het stelt ons, mensen, alsnog in staat
God voor ons eigen karretje te spannen,
onze eigen interpretatie te geven
die geen recht doet aan wie wij zijn noch aan wie God

De Geest maakt God driedimensionaal.
Zo kunnen we God 'in persoon' ontmoeten.
Zo kunnen we met Hem eten van hetzelfde brood
en drinken uit dezelfde beker.
Zo kunnen we ons bestaan ervaren als een geschenk uit Zijn hand.
Zo kunnen we Hem in onszelf herkennen.

Naam
De bijbel geeft die driedimensionaliteit een naam:
Jahwe. Ik zal er zijn.
Met kwaliteiten als liefdevol, genadig, geduldig.

Heel zijn leven heeft Jezus gepreekt
en voorgedaan hoe je op die Naam kan vertrouwen
en hoe dat je wereld verandert.
Want ken je die Naam, dan zijn alle levende wezens driedimensionaal
en sta je steeds weer voor de opdracht
de oppervlakkigheid, de vervlakking, de stereotypering, de etiketten die je op een ander plakt
los te laten en te vervangen door 'persoonlijke ontmoeting'.
Niet allemaal in persoon. Maar wel allemaal als persoon.

Drie dimensies in de wereld
We horen die oproep overal in de wereld klinken.
Ik sluit me erbij aan.
Laten we de rijkdom zien van een driedimensionale wereld.
Open armen. Open harten.
'Ja….!'

p.s. je mag nog even wachten met een knuffel!


Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)