de beste wensen

De beste wensen



De kapper geeft me een stoel.
Als ik zit, steekt ze haar hand uit.
Ik begrijp het niet meteen en schrik een beetje.
Dan flitst het door me heen: 'o, ja! Ik vergeet het al weer!'
Terwijl ik haar handreiking beantwoord,
zeggen we allebei: 'de beste wensen'.
En we lachen..
Over tot de orde van de dag...

Een nieuw jaar blijft een drempel.
Hoe vaak je hem ook overgaat.
Het blijft een symbolische stap, een nieuwe ruimte in.
'De beste wensen' is van harte gezegd.
en tegelijk voel ik me altijd ongemakkelijk.
Want wat is het beste?
En wat heb ik daarvan in de hand?
Het ongemakkelijke deel van me zegt:
'als ik maar gezond ben',
'als ik maar kan doen wat ik wil',
Kortom: als het maar een beetje blijft zoals het is.

Maar ergens in mij en in ons allemaal zitten ook nog wensen,
en, naarmate we vaker de drempel naar een nieuw jaar over zijn gegaan,
worden sommige ervan ook dringender:
'ga ik die ene opleiding nog doen?'
'maak ik nog een carrière-switch?'
'ik had nog een droom van een huisje in het buitenland....'
Zijn 'de beste wensen' een vorm van succes wensen hierbij?
Droom niet alleen. Durf! Doe!

Sommige onder ons zullen 'de beste wensen' meteen verbinden
met een bijzondere gebeurtenis die hen dit jaar te wachten staat.
2020 kan het jaar worden van je huwelijk..
Het kan het jaar worden van de geboorte van je kind.
Het kan het jaar zijn van je backpackreis door Azië.
Van je afstuderen en je eerste baan.
2020 kan ook het jaar zijn van je pensioen.
Of het jaar van je 50e verjaardag.
Of van je 21e
of van je sweet sixteen.
Mogelijkheden te over.

Of het jaar nu nog helemaal leeg is, of helemaal open...
Of de drempel nu een ongemakkelijke stap is of nauwelijks is opgemerkt...
je kan je jaar extra speciaal maken
door er een intentie aan mee te geven.
Die intentie is het antwoord op deze vragen:

- in welk teken mag 2020 staan?
- waarin wens ik te groeien in 2020, zodat ik klaar ben om....?
- van welke kwaliteit wil ik meer in mijn leven in 2020?

Laat 'de beste wensen' die we deze week een tikje onhandig,
maar lachend naar elkaar uitspreken
gevuld zijn met een klein gesprekje hierover!


Wil je nog meer dan dat? Je kunt je intentie vangen in een jaarwoord en meedoen aan het online programma waarbij je 6 mails ontvangt om dat woord wakker te houden in het komend jaar.

Voor aanmelding, klik hier



Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)