Tot de kern komen






Tot de kern komen 
40 stiltemomenten op weg naar Pasen- deel 2





Ze kijkt me aan en zegt: 
‘wat ik echt wil, is tot de kern komen in mijn leven. 
Niet meer ondersteboven van dingen die er eigenlijk niet toe doen. 
Dat zou me zoveel vreugde geven!’ 
Ze zwijgt en zegt: ‘weet u daar wat op?’

Ik leg haar de drie kernwaarden van de 40dagentijd voor:
bidden, vasten en aalmoezen geven.  
Of: spiritualiteit, soberheid, solidariteit. 
Geen van deze drie staat op zichzelf. 
Wie vanuit zijn hart bidt , weet dat zijn waarde niet in zijn bezit zit. 
Wie met minder toe kan, kan uitdelen. 
Wie zich solidair betoont met kwetsbare mensen, herkent in de ander een kind van God.

Ze laat het even stil en zegt dan: 
‘ik heb de meeste behoefte aan spiritualiteit of gebed, geloof ik. 
Ik maak daar eigenlijk helemaal geen tijd voor. 
Ja, af en toe een schietgebedje of een kaarsje in de kerk. 
Maar meer eigenlijk niet. Dat ontdekken zou me veel rust geven.’



Voor haar is het project  ’40 stiltemomenten op weg naar Pasen’ gemaakt!  
Van Aswoensdag tot en met de woensdag in de Goede Week 
komen we elke dag samen voor een uur meditatie en stilte rondom een Bijbeltekst. 
Een begeleider spreekt je door de stappen van de meditatie heen. 
Er zijn maar liefst 20 katholieke en protestante kerken en groepen die eraan mee doen. 
Ook in het St. Antoniusziekenhuis in Nieuwegein is er ruimte voor gemaakt.



Voel je je verbonden met deze vrouw in haar verlangen ‘tot de kern te komen’?  
Je bent van harte welkom!  
Je kunt kiezen voor één bijeenkomst, voor alle veertig en voor alles er tussen in. 
Aanmelden hoeft niet.
Je hoeft niet kerkelijk te zijn (niemand gaat het je vragen), 
je hoeft de bijbel niet te kennen 
(het is prima als je  de voorgelezen woorden voor het eerst hoort). 

We mediteren bij de voorgelezen Bijbeltekst volgens de Lectio Divina methode..



Het actuele rooster vind je hier



Laten we samen ‘tot de kern komen’!


Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)