schrijfoefening.

                                                             Soichi Watanabe


Zacheüs, je kent hem toch wel?
Die Bijbelse man, corrupt, heulend met de bezetter,
en toch: klein van stuk.
Te klein om door de menigte Jezus langs te zien lopen.
Hij klom daarom een boom in.
Hij zag Jezus.
Maar meer nog:  Jezus zag hem
en Hij nodigde zichzelf bij Zacheus thuis uit.

Wat zou daar gebeurd zijn aan tafel?
Kan een maaltijd in vriendschap een leven veranderen?

Zeker!
Want na een tijdje komt Zacheus naar buiten.
Hij is gered.
Hij heeft weet van zijn fouten
en probeert de schade te herstellen.
Hij geeft niet alleen terug wat hij onrechtmatig heeft genomen,
hij maakt er zelfs een veelvoud van.
De kleine man maakt een groots gebaar.

Voor de workshop creatief schrijven met bijbel verhalen ontwierp ik deze schrijfoefening:

Schrijf in je schrift deze combinatie van drie zinnen drie keer over:

Waar ik te klein voor ben....  (laat 5 regels vrij)
Waar ik groot genoeg voor ben... (laat 5 regels vrij)
Waar ik te groot voor ben..  (laat 5 regels vrij)

Zet boven het eerste setje 10 jaar,  boven het tweede setje een getal halverwege je leven (als je 50 bent dus 25) en boven het derde setje je huidige leeftijd.
Leef je in in die periode van je leven. Schrijf dan zo snel mogelijk de 5 regels vol met een antwoord op die zinnen.  Als je gedachte op is, maar je hebt nog witregels, herhaal dan het laatste woord totdat je een nieuwe gedachte kan volgen. Als je geen herinnering hebt, beschrijf dan dat.
Na afloop nodig ik je uit je tekst hardop aan jezelf voor te lezen.

Wat heeft het je opgeleverd?


Op donderdagavond 21 november is de workshop creatief schrijven bij het verhaal van Zacheus.
Zin in?  Meld je even bij mij aan. Dan zorg ik dat er genoeg materiaal is voor alle deelnemers. 
Geen kosten aan verbonden.  

Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)