the(e)-maatje



Vroeger  had ik een theekransje.
Met poppen.
We dronken thee uit piepkleine theekopjes.
Zogenaamde thee natuurlijk.
En we kletsten.

Later had mijn moeder theekransjes.
Met ons, elke middag, als we uit school kwamen.
We namen heel even de dag door
en dan:  'huiswerk'.

Haar theepot is nog altijd in gebruik!
Met alles wat erbij hoort:
iets lekkers,
aandacht,
tijd.
thuis zijn,

Nog weer later
leerde ik dat een paar eeuwen geleden
vrouwen in salons bij elkaar kwamen voor een kopje thee,
en dat ze daar niet alleen de laatste nieuwtjes doornamen,
maar ook samen een goed boek lazen
en erover discussieerden.
Thee met een thema zou je kunnen zeggen.

Geen wonder dus, dat ik blij verrast was
toen ik ontdekte dat er een community bestaat
van vrouwen die theekransjes houden.
Elske Kolkman  (van praktijk Elske Fiederelske) begon die een paar jaar geleden
en ontwikkelde er een training voor.
In wat? In aandacht! In hoe je zo'n theekransje inricht!
In de waarden als aandacht en duurzaamheid.
Ik volgde hem en nu...  gaan we het doen.

Op dinsdagmiddag 12 november zijn we welkom bij Knus bij Ann in Vreeswijk (Nieuwegein)
Daar is heerlijke thee die we zullen proeven. En daar is een goed boek.
Het boek Stad vol ballonnen van Femke van der Laan.
In dat boek staan de verzamelde columns van haar hand, uit het jaar na het overlijden van Eberhard van der Laan, haar echtgenoot.

Je hoeft het boek niet aan te schaffen
en je hoeft het al helemaal niet te bestuderen.
We zullen gewoon een paar van die columns lezen
en voorzichtig delen wat het met ons doet.
Thee met een thema en in aandachtig gezelschap
ofwel Thee-maatje
ofwel The(e)maatje.
Het is maar waar je het accent legt.

Is het iets voor jou?

Kijk dan eens hier.  Opgeven is noodzakelijk!




Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)