jaarwoord 2020



Aan het einde van het jaar 2018
maakte ik een klein e-boekje.
Ik verstuurde het bij wijze van kerstkaart
en ik zette het op facebook.

In dat boekje nodigde ik de lezers uit
voor het jaar 2019 nu eens niet
een goed voornemen te maken
(want we weten allemaal dat we die half januari al weer vergeten zijn),
maar een woord te kiezen
dat een kwaliteit vertegenwoordigt waarin je in 2019 wilde groeien.

Dat vergde goed luisteren.
Waar ben ik in mijn leven?
Waar wil ik naar toe?
Wat voel ik als een uitnodiging om naar toe te groeien?
Wat knaagt al een tijdje aan me?

81 mensen gingen op die  uitnodiging in,
Ze kozen woorden als
avontuur, lach, uitdaging, vrede, moeiteloos, kwetsbaarheid,
vertrouwen, rode draad, genoeg, lucht, vernieuwing, balans of volhouden.
Ruim 60 verschillende woorden staan op de lijst.
Zo verschillend zijn mensenlevens in hun groei.
Maar zelfs al  kies je hetzelfde woord als een ander,
dan nog  heeft het een unieke klank in ieders leven.

Deze mensen gingen met hun woord op pad.
Ze kregen 6 mails door het jaar heen, ter ondersteuning.
Sommigen maakten er expliciet tijd voor:
ze schreven, tekenden, mediteerden, wandelden met hun woord.
Anderen vergaten het. En ook dat mag.
Het enige waaraan iedereen zich verplicht heeft, is bewust een woord te kiezen.
En bewust aan het eind van het jaar te oogsten: wat heeft het woord je gebracht?

Het project komt terug.
Ik ben het e-boekje aan het bijwerken.
Het zal in december verschijnen,

Omdat de deelnemers van nu aangaven niet 'meteen' na de oogst weer een woord te willen kiezen,
maken we er nu een project van 11 maanden van.

Het jaarwoord start dus formeel op 1 februari 2020.

Jij? Doe je mee?


Reacties

  1. Ja ik doe weer mee. Ik merk in drukke tijden dat ik toch weer zoek naar Balans. Het jaar is weer om voor ik er er erg in heb. Mooie tijden. Een dochter die vorig jaar flink depressief aan studie is begonnen en het zo naar haar zin heeft in Velp! En het overlijden van mijn vader die moeilijke tijd met Alzheimer door maakte, maar met wie ik tot aan zijn sterven contact had. Een hele waardevolle herinnering. En over 10 dagen mijn reis naar Bali de roots van mn vader voelen ervaren.Op 2 november zal ik hem gedenken op mijn plek op Bali. Maak zijn cirkel van het leven rond. En als toetje het bezoek aan Manon in Australië. 😊

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)