Marie Kondo en de vastentijd



Ik weet nog  uit mijn studententijd
dat één van onze hoogleraren uit Nijmegen naar Leuven vertrok.
We vonden hem in Nijmegen een veeleisend en ambitieus man.
Toen we hem een jaar later in Leuven bezochten,
zagen we een andere man terug.
Zijn gezicht tekende zachter.
Zijn woorden waren anders.
Heel zijn lijf ontspannen.
Hij wilde zelfs een biertje drinken....

Hoe kwam dat verschil?  vroegen we hem.
Hij antwoordde: 'in Nederland leefde ik om te werken.
Hier in Leuven werk ik om te léven!'

Leven of streven.
In haar boekje 'Overvloed'  maakt Mirjam van der Vegt er een oefening van.
In twee kolommen zet ze de verschillen uiteen.

Bij 'streven' hoort: 'ik raak uitgeput van mijn werk en slaap slecht. Het lijkt alsof mijn leven een negatieve spiraal naar beneden is.
Bij  'leven' hoort:  'ik ben moe van mijn werk, maar rust ook weer uit. Iedere dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.

Bij 'streven' hoort ook:  'ik ben gefrustreerd  omdat het resultaat niet meteen te zien is.
Bij 'leven':  'ik zaai het goede en zie verwachtingsvol uit naar wat er gaat komen?'

Leven of streven:  voel jij een balans tussen die twee?  

De hond uitlaten:  leven of streven?
Een vakantie uitkiezen:  leven of streven?
Kinderen opvoeden:  leven of streven?
Gaan slapen:  leven of streven?
Aan het werk gaan:  leven of streven?

De avonden worden gehouden in de Emmauskerk in Nieuwegein
op 12 maart, 2 april en 16 april, van 19.30-21 uur.
Kosten €10  incl boekje

Ik begeleid de avonden





Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)