advent 2: het hoogste woord





Stel dat iedereen elke dag een zak vol woorden ter beschikking heeft.
En dat dat ook het maximum is dat hij mag gebruiken,
wat zou er dan veranderen?
In mijn leven best wel veel:
ik zou minder kunnen vergaderen.
Ik zou mijn uitleg van kwesties moeten inkorten (misschien niet zo erg).
Ik zou meteen tot de kern moeten komen in een gesprek (helaas geen ditjes en datjes meer)
Ik zou een extra woord-tegoed moeten aanvragen, want ik gebruik er nogal wat op een dag.

Als ik eerlijk ben, en echt beperkt zou zijn in het aantal woorden dat ik op een dag zou gebruiken, wat zou er dan af moeten?
Dat is best wel een lijstje:  roddelen,  veroordelen, verdoezelen, babbelen, slijmen, leeglopen, ondermijnen, saboteren.
Woorden zijn eigenlijk bedoeld om helderheid en licht te geven,
om de waarheid te benoemen.
Dat weet je pas, als je beperkt wordt in wat je mag zeggen.

Toch denk ik dat zelfs op het hoogste niveau
die bedoeling van het woord onderuit gehaald wordt.
Wie zit er achter de moord op Kashoggi?
Hoe hebben de Russen zich bemoeid met de verkiezingen van de Amerikanen?
Is de klimaatcrisis wel echt?
Zit er geen complot achter de vaccinaties voor kinderen?
Zullen we het ooit onomstotelijk weten?
Er is Fake News. Mist. Beschuldigingen.  
Is de waarheid tenslotte  een kwestie van persoonlijke meningen?
Kunnen we nooit boven onze eigen, persoonlijke  mening uitkomen?

De bijbel zegt:  er is een Hoogste Woord.
Het belangrijkste, gezagvolste Woord is de  Logos.
Dat is het woord dat leven schept.
Dat is de logica die onder het leven ligt.
Jezus is die Logos.
Zijn leven zegt:  verbinding, menselijkheid, vergeving, troost, genezing
zijn van de hoogste orde in een mensenbestaan.
Al het andere is Fake News.
Dat is een kwestie van geloof.
Met kerst  vieren we de komst van deze Logos in de wereld..
Maar het wordt óók Goede Vrijdag.
Andere woorden hebben deze 'Logische' waarheid willen doden.
Die zeiden:  'vergeving?  Fake News!  Menselijkheid?  Ook FAKE NEWS.
Geloof het niet!'

Soms zijn mensen spreekbuis van de Logos.
Ze staan in zijn dienst.
Johannes  de Doper is er zo één.
Het evangelie van deze zondag vertelt
dat de Logos over hem kwam en dat hij Stem werd.
Wie er (nog) niet is, heeft een vertegenwoordiger nodig die zijn zaak behartigt in woord en daad.
Dat is Johannes voor Jezus.



Zijn boodschap is simpel:  'kies de diepste Logica van het leven.
Sla niet steeds de zijweggetjes in van de excuses, het uitstel of de afleiding.
Verdwijn niet in een rookgordijn van woorden.
Doe de waarheid geen geweld aan.
Verstop je niet.

Maak de weg klaar voor de Heer.'



Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)