Het vervolg op de onvergetelijke workshop.


Het vervolg op een onvergetelijke workshop.

Na die onvergetelijke workshop wilde ik maar één ding: zelf talentgesprekken voeren.
Ik werd leerling.

Er kwamen een heleboel andere  kringen...



Ik deed een stapel oefeningen...

..


We zijn een paar jaar verder...





Nu voer ik zelf talentgesprekken.

Hoe werkt dat?
Je kan twijfelen over je talent en het er daarom eens over willen hebben.
Je kan ook komen als je denkt:  'wat maakt nu dat ik zó op mijn plek zit?'

Zíj kwam, omdat het allemaal zo goed lukte.
Ze is een jonge vrouw, nog geen dertig.
Ze is aan het werk als seksuologe.
Ze is deskundig.
Haar spreekuren zitten vol.
Ze krijgt veel lof.
De meeste patiënten zijn van haar ouders' leeftijd.
Maar ze heeft eigenlijk nog nooit een opmerking over haar leeftijd gehoord.
Het gaat 'echt super gemakkelijk!'
Al die patiënten vertrouwen in het eerste spreekuur al hun moeilijkheden aan haar toe.





Wat is haar geheim?  Dat wil ze zelf ook wel eens weten.

Op hun gemak stellen
Een uurtje later weet ze het.
Ze blijkt een heel zorgvuldig ritueel te hebben
waarmee ze haar patiënten in haar spreekkamer verwelkomt en op gang helpt.
Dat deed ze tot nu min of meer onbewust.
Ze noemt het nu: op hun gemak stellen.

Ze zegt hardop: 'mijn talent is mensen op hun gemak stellen'.
Het lijkt eenvoudig, maar de woorden hebben een enorme kracht.
Want ineens ziet ze dat ze dat altijd al deed.
Toen ze kind was en logeetjes heimwee kregen.
Toen ze student was en ze optrok met buitenlandse studenten.
En nu dus het inzicht:  ik krijg mijn mensen zo makkelijk aan de praat,
omdat ze zich op hun gemak voelen!

'Ja, zo ben ik',  zegt ze blij.
En omdat heel haar lijf dat ook ook uitstraalt,
zoeken we niet verder.  Dit is het.

Definitie
Wat is je talent nu eigenlijk?
Een wereldse definitie kan deze zijn:
talent is het volle vermogen dat in je schuilt
om iets tot stand te brengen waar een ander wat aan heeft.

Het is
- de beste versie van jezelf
- je geheel eigen manier van doen
- je meest plausibele aanpak
- je effect op anderen
- je vermogen hen te laten groeien.

Aanbod
Wil je ook een talentgesprek voor jou?  Of wil je er één cadeau geven aan iemand in je buurt?
Laat het me weten!  mar.korenromp@outlook.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)