herinnering aan de wijnstok

Herinnering

Het was de tweede keer dat ik in een vesper voor mensen met een verstandelijke beperking het
bijbelverhaal mocht vertellen.

Het was het evangelie dat deze dag in de kerken klinkt.
Het was al gekozen voordat ik kwam.
Ik zag er tegenop,
Want hoe kon je voor deze mensen Jezus met een wijnstok vergelijken?

De geestelijk verzorger van één van de huizen gaf raad.
'Koop een druivenstok',  zei ze, 'en ga hem water geven.
De blaadjes moeten groeien. Dus giet je eerst het water over de blaadjes.
Dat zal wel protest opleveren.
Dan probeer je het nog een keer.
Net zo lang totdat ze aangeven dat de plant het water uit de grond opneemt
en het door de stok naar de takken brengt, zodat daar de vruchten kunnen groeien.
En dan maak je de vergelijking met Jezus.
Hoe dat laatste moest, vergat ik te vragen.

Een week later stond ik daar.
Met een wijnstok


Hoe moesten hier nu vruchten aan komen?

Ik had mijn gieter met water  




Ik deed het natuurlijk verkeerd.
Het water moest niet over de blaadjes.

Er werd geroepen om pokon


Maar die was ik vergeten...  

Ik kreeg het warm.  Het was nog een hele kunst om bij de clue te komen.
Uiteindelijk waren we het er allemaal over eens.
Het water moest in de grond.
De pokon er bij.
En dan ging het door de stam naar de takken en de bladeren 
zodat daar de druiven konden groeien.

Toen moest ik nog uitleggen dat Jezus zichzelf vergelijkt met die wijnstok.
Dat Hij eigenlijk de stam is die het voedsel van God bij ons brengt, 
zodat wij kunnen groeien en bloeien.

Ik kreeg het nog warmer.
Er kwamen hele lange zinnen: 
'Zoals de druiventak....   zo zegt Jezus....'
'Zoals de pokon en het water..... zo gaan de woorden van God...'

Ik had geen idee wat ervan gesnapt werd.
Ik citeerde ook nog: 'blijf met mij verbonden'.

Uit de kerk kwam weerwoord,
'Ja, zeg, met wie dan?

Met jou?'
Mijn handen gingen alvast richting druivenstok.
Mijn woorden moesten nog volgen.
'Met die plant? Hahaha.  Dat kan toch niet?
Of plak je ons vast?

'Jezus bedoelt : met Hem'
'O, dat!!!
'Daar heb je toch geen plant voor nodig?

Ik ben een vriend van Jezus.

Al lang,

Al vanaf de eerste keer.



Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)