Als Kerstmis en Pasen op één dag vallen

Kerstmis.  Het lijkt zo'n onschuldig feest. Een kind geboren.  Goed, het waren niet de beste omstandigheden met zo'n stal en zo'n winternacht. Maar wij beschouwen het toch als een soort verjaardag. Van Jezus in dit geval.  En dus  komen mensen samen, is er eten, muziek, licht en mooie versiering. Dat doe je toch bij een verjaardag?
Geertgen tot Sint Jans,  geboorte bij nacht  (15e eeuw)

Maar zo onschuldig als het lijkt, is het niet. Je hebt het spreekwoord  'als Pasen en Pinksteren op één dag vallen....'   In sommige  kerstafbeeldingen is er eerder sprake van 'als Kerstmis en Pasen op één dag vallen.....  '  Laten we eens kijken.

Waar werd Jezus geboren?
In een stal!  Toch?  Ja, misschien. Maar geen stal zoals wij die kennen. Die waren er nog niet. Er waren wel plekken voor vee, aan huizen vastgebouwd. Net als bij ons de mensen voor in de boerderij leefden en het vee achterin de boerderij. Misschien was die stal de plek waar Jezus geboren werd.
Vaak werd vee voor de nacht ook samengedreven in een inham in een grot. In de Oosterse beelden (ikonen) van Kerst zie je dan ook vaak de grot als geboorteplaats voor Jezus.





Waar werd Jezus begraven?  
In Lucas 23 staat  nadat Simon van Cyrene het lichaam van het kruis gehaald had, wikkelde hij het in linnen doeken,  en legde het in een rotsgraf dat nog nooit gebruikt was.


Er is een inham in een rots aan het begin én aan het einde van Jezus' leven,

Doeken met kerst en met Pasen
Er valt ineens nóg iets op. Want wat deed Maria aan het begin van Jezus' leven ook al weer? Zij wikkelde het kind in doeken en legde het neer in een voerbak,  zegt dezelfde Lucas in hoofdstuk 2.

De ikoon laat een kind in doeken zien. Het kind is gebakerd. Zo zien we het altijd. Maar het zou ook door kunnen gaan voor een mummie. Toch? 

Kribbe of altaar.
Soms is de kribbe een overtuigende voerbak 
Maar lang niet altijd.
Ligt het kind op de ikoon hieronder nu op een altaar? Of in een graf? . 


Hieronder een afbeelding van Jezus' opstanding.  Hij stapt uit het graf. Is er een overeenkomst met het kind op de ikoon? 


I[1516, Picardische steensculptuur altaarretabel; Frankrijk, Bretagne, Pontivy, Chapelle Notre Dame de la Houssaye

In het kind van Kerst is de Gekruisigde en de Opgestane Jezus al te herkennen.
Het licht is er. Het is niet het licht van de kerstboom.
Ook de macht van de duisternis is er. 

Kerst heeft eigenlijk al een Paasboodschap, wist de evangelist Johannes.
Hij schrijft   het licht scheen in de duisternis. (Jezus' geboorte) 
De verbinding met zijn dood en verrijzenis staat er ook al:
maar de duisternis heeft het niet in zijn macht gekregen,
al is het zo kwetsbaar als een klein kind.







Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)