vergeetwoord genade

Het eerste vergeetwoord dat ik wil adopteren is genade.
Waar kan een mens de ervaring van genade
in het dagelijks leven op het spoor komen?

Een voorbeeld uit mijn eigen leven:

Het is de laatste dag van mijn vakantie,  Ik voel het.......
Onder het ontbijt, denk ik:  waar ligt mijn agenda?
Bij het douchen:  ik moet in ieder geval even op een lijstje schrijven dat ik....
En nu denk ik: zal ik alvast ook even kijken naar de mail?
Ik moet.....
Ik wil......

Ik vlucht zo wel naar buiten............  

Ooit las ik dat we in onze gesprekken maar zelden over ons hele leven praten.
Het gaat vaak over spullen,  hoe we ze moeten gebruiken, hoe we aan ze kunnen komen,
ze moeten maken, en hoe we ze weer gaan verkopen;
Het gaat ook vaak over relaties en alle vreugde en pijn die we daaraan beleven.
Iets minder vaak gaat het over onszelf, over wat we voelen en beleven,
waar we mee in de knoop zitten en waar we niet langer meer aan twijfelen.
Maar zelden gaat het over ons diepste zelf,  onze roeping of levensmissie,
daar waar we ons verbonden weten met God of goden.
Jammer, want  juist deze dimensie kan ons leven verrassen en vernieuwen.

Hoe komen we daar met onze woorden en gedachten?
De schrijfster deed een eerste voorstel:  elke keer als je zegt:  'ik moet.....'  maak je er 'ik mag' van, ,

Dus:
Morgen moet ik weer werken........ morgen mag ik weer werken.
Deze week moet ik het eindrapport presenteren.....  deze week mag ik het eindrapport presenteren.
Deze week moet ik nog een oplossing vinden voor,.....  mag ik nog een oplossing vinden voor.
Morgen moet ik eerst alle mail door....., morgen mag ik alle mail door...
en zelfs..
Morgen moet ik naar de tandarts.......  morgen mag ik naar de tandarts,

Maak eens een to do lijstje.
Voel.......... wat die lijst met je doet.
En vooral het moeten ervan.
Zet je  'ik moet' zinnen eens om naar 'ik mag'. ,
Geloof de nieuwe zinnen voor één moment.
Ontspan en .... voel.... voel.... voel......
Dat verschil is de opening naar genade...

Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)