waar draait het in jouw leven om?

Waar draait het in jouw leven om?

Ik begeleid iemand die voor ingewikkelde keuzes staat in het leven.
Hij werkt in een boek met opdrachten en leesteksten,
en elke twee weken spreken we elkaar.

Deze week had hij de opdracht
de waarden die hij hoog heeft in kaart te brengen.

Ben je iemand die zich laat leiden door
plezier of presteren,
moed of opgeruimdheid,
optimisme of zekerheid?
Hoe zit je in elkaar?

Dat viel nog niet mee.
Die middag had hij bijv. iemand op het werk geholpen
en dat had veel meer tijd gekost dan gedacht en het was nóg niet af.

Het gesprek ging zo:
Wat wilde je?
Behulpzaam zijn.
Waarom wilde je dat?
Omdat hij ook veel voor mij gedaan heeft
Wat zou je allemaal kúnnen doen?
Ik had ook een bos bloemen kunnen kopen of een bon kunnen geven
of gewoon alleen 'dank je wel' zeggen.
Wat zou die tegenprestatie van jou je opleveren?
Goede verhoudingen en een beetje zicht op dat werk van hem,
Wat vind je fijn aan dat werk van hem?
Dat hij de tijd krijgt om echt onderzoek te doen.  Ik vind dat gepuzzel zo leuk, dat ik het ook zou willen.

Even later moest hij de gevonden waarden vertalen in een levensmotto.
Eerst kwamen er veel te grote woorden.
Het werd hoogdravend. Dat is niet interessant, want een mens herkent zichzelf er niet in.

Tot we deze vonden:
Er moet in het leven wel wat te puzzelen over blijven!
Hij klaarde op.
Er kwam een glimlach.
En toen- natuurlijk- de bedenking:  zou het echt zo simpel zijn?
Kan zo'n zinnetje me echt helpen in al die keuzes?

Hij mag er over nadenken.
Maar zijn uitstraling heeft hem verraden.


Zou jij ook je levensmissie op het spoor willen komen?
Een klein zinnetje met gewone woorden dat iets heel kenmerkends van jou verwoordt
en een kompas voor je kan worden in het leven?
Laat het me weten. We maken er een afspraak voor,


Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)