wie ben ik?

Wie ben ik? 





We moesten in duo's uit elkaar.
De opdracht was je voor te stellen.
De ene zou steeds zeggen
ik ben........
en de ander zou de zin dan afmaken.
Ik ben...... Marion
Ik ben....  getrouwd, alleenstaand of...
Ik ben.....  beroep
Ik ben......  familierelaties: zus, dochter, tante....
Ik ben...   geboren in
Ik ben......woonachtig in......
Ik ben...   iets over je religieuze achtergrond
Ik ben..... eigenschap 1
Ik ben ....  eigenschap 2
Ik ben...... eigenschap 3

Alles wat ik zei, was waar. Dat ben ik.
Maar ik hoorde ook de zinnen:
'Als jij dan zo eerlijk bent, dan moet je toch......'
'Als jij dan bij de kerk hoort, dan zul je ook wel....'
'Als jij dus daar geboren bent, hoe kan het dan dat je hier.....'

Aangesproken.
Ongewenst aangesproken.
Ik moet voldoen aan een beeld. Ik moet verdedigen. Of overtuigen,
Dit is mijn wezen niet.

De oefening ging door,
Het werd moeilijker.
Ik ben.......  eeehhhh
Ik ben.......  mezelf
Ik ben....... als jij 
Ik ben.....  een levend wezen
Ik ben....  eeehhhh
......................................
Ik ben .......mens
Ik ben.....  Ik
Ik ben....   Kind van God

dat ontroerde....

Maar toen herinnerde ik me de stem die Jezus hoorde in de woestijn



'Als jij dan kind van God bent,  dan kun je toch wonderen?'
'Als jij dan kind van God bent, dan kan je toch niets ergs overkomen!'
'Als jij kind van God bent, dan ben je toch almachtig?'

God aangesproken.
Hij moet voldoen aan ons beeld.
Hij kan toch wonderen? Al zie ik ze niet.
De hemel is nooit open.
Hij is toch almachtig?
Hij beloont toch de goede mensen en straft toch de slechte?
En als het niet zo is,- en het is niet zo-
dan is Hij God niet,
Dan is God er niet.
Of toch...

Nog was de oefening niet klaar
Ik ben......stilte
Ik ben.......ja,  ik ben

er werd iets wezenlijks aangeraakt met die simpele constatering
Ik bén.
De kracht van een aanwezigheid.....
De verbinding met de hemel.

Almachtig? Ja, maar anders dan ik dacht.
Wonderlijk? Ja, maar niet volgens mijn schema...

Kon ik daar maar zijn.
Niet even op bezoek.
Maar gewoon, als mijn thuis.


Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)