Overweging bij het verhaal van Ezechiel 47
Meten
Het werkwoord dat me in het verhaal van Ezechiël het meest opvalt, is meten.
Meten: hoe vaak doen we het niet?
Het werkwoord dat me in het verhaal van Ezechiël het meest opvalt, is meten.
Meten: hoe vaak doen we het niet?
We meten hoogtes, dieptes, breedtes.
We meten het aantal kerkbezoekers, de omzet van
het bedrijf, likes op social media.
Ergens hebben we daarbij een aanname: bij
zoveel is het goed,
mag je tevreden zijn, mag je zelfs dankbaar zijn.
Bij dat
getal mag je om je heen kijken en trots zeggen:
'zie je het, mensenkind, hoe wij het record hebben verbroken,
de oogst hebben verdubbeld, de winst hebben
gestabiliseerd ondanks de crisis,
het slechte weer, de blessures onderweg.
Zie
je het, mensenkind?
Versta me goed. Trots mag. Vreugde mag.
Menselijke inspanning om het leven te
verbeteren,
voor het eten van velen te zorgen,
is wat mij betreft zelfs een morele
verplichting.
Ik zou zeggen: God heeft ons niet voor niets toegerust
met
talenten, hersens, en grote passie.
Niet het hele verhaal
Maar het is voor ons,
gelovige mensen niet het hele verhaal.
De profeet Ezechiël laat het ons zien.
We
zitten in de Babylonische Ballingschap,
in de zesde eeuw voor Christus.
Veel
van de voorname Joden waren uit hun land weggevoerd naar Babylon.
Als ze bij
die uittocht nog eens achterom hadden gekeken,
dan hadden ze een verwoeste stad, een rokende
puinhoop gezien.
Als de man toen gemeten had,
had hij wanhoop gemeten, verwoesting,
cynisme, ongeloof.
Allemaal rode cijfers.
Visioen
Ezechiël was één van de profeten die het volk bij de hand nam.
Ezechiël was één van de profeten die het volk bij de hand nam.
Hier spreekt hij over de tempel die niet
alleen overeind staat,
maar ook de bron is van een grote rivier.
We mogen
aannemen dat het een visioen is en geen herinnering,
omdat Jeruzalem nooit een
grote rivier gehad.
Opmerkelijk, omdat in deze tijden in het Midden Oosten
water ook al schaars was
en je dus beter kon wonen op plekken met een Bron of
een stroom aan water.
Het water staat hier dus symbool voor de grote stroom
Het water staat hier dus symbool voor de grote stroom
aan hoop, zegen, veiligheid die God zijn mensen brengt.
Wat een troost als je je zo ontheemd voelt als deze mensen in
Babylon.
Ezechiël ziet het al voor zich en zegt: 'zie je het, mensenkind? Zie je
het al komen?'
En wij?
Het is nog niet zo eenvoudig de overvloed te zien
Het is nog niet zo eenvoudig de overvloed te zien
wanneer je zo in het rood staat. Waar moet je
kijken?
Wat is de ingang om daar een beetje bij te komen?
Het verhaal vertelt dat na vier keer meten de rivier zo diep is,
Het verhaal vertelt dat na vier keer meten de rivier zo diep is,
dat de profeet er niet meer door kan
en op de oever gaat zitten.
Onze aandacht wordt dan getrokken naar de bloeiende
bomen en niet aflatende oogst.
Maar misschien is dat slechts een gevolg van
niet meer meten.
De oogst wordt pas gezien als er niet meer wordt gemeten.
Laten we dat eens tot
ons nemen.
Wat gebeurt er als we het leven niet meer zouden meten?
Als onze
dagen, onze vrienden, onze vakanties, onze inspanningen
niet meer aan onze zelf
opgelegde maten hoeft te voldoen?
In mij ontstaat dan eerst afweer:
In mij ontstaat dan eerst afweer:
hoor eens, we hebben ook doelen,
hoor eens je kan je dagen niet
zomaar een beetje voorbij laten gaan.
Die stap voelt in eerste instantie als
sterven.
Levensstroom
Daarachter ligt volgens de profeet een grote brede levensstroom,
die
je bevrijdt van je illusie dat je zelf het leven in de hand hebt.
Dan pas neem
je de goede plek in het grote geheel in:
je bent schepsel, geen schepper,
gedragen door een niet aflatende levensstroom.
Franciscus ontdekte dat telkens opnieuw:
Franciscus ontdekte dat telkens opnieuw:
zolang je het leven de maat neemt, de
meter zelf in de hand houdt,
kan het leven niet in volle diepte, in volle
rijkdom tot je komen.
Op zijn sterfbed dichtte hij het zonnelied.
Een lied
waarin hij zon en maan, wind en vuur, zijn broeders en zusters noemt.
Overal
trekt dezelfde levensstroom door.
Alles komt uit hetzelfde Leven voort.
Alles
verdient dezelfde zorg, dezelfde aandacht.
Al pelgrimerend is een aantal van
jullie met dit thema bezig geweest.
En jullie hebben geprobeerd dat in beeld te
brengen
met foto’s die Arda tot een presentatie heeft gemaakt.
Mogen we, als we er naar kijken,
ons weer herinneren aan de goddelijke
overvloed
die door deze aarde, door ons heen stroomt
en ons uitnodigt in al
het levende de LEVENDE te zien,
en zo mee te werken aan het stillen van honger
en dorst,
aan het thuisbrengen van wie zwerft, aan de genezing van alle wonden.
Zie je het, mensenkind?
We zijn niet de
makers,
we mogen meewerken met die stroom van leven.
Op weg naar groene oevers, bloeiende bomen.
Een niet aflatende oogst.
Voor iedereen.
Voor iedereen.
Reacties
Een reactie posten