welke dag is het nou?


Tijd in de war
Het gebeurde in de derde week van de lockdown.
Ik werd wakker op een ochtend
en wist even echt niet meer wat voor dag het was.
Mijn telefoontje bracht uitkomst:
Dinsdagmorgen. O ja.

Ik hoorde het ook van anderen.
De structuur van de week wordt gevormd door vaste afspraken:
vandaag sport,
morgen de buurvrouw.
overmorgen poetsen.
Maar in de lockdown zijn veel van die gewone dingen weggevallen.
Zo kan het ons overkomen
dat we even moeten nadenken welke dag het ook al weer is.
Want wat gaan ze zonder die dingen op elkaar lijken!

Je dagen weer tellen
Om de tijd een ritme te geven en de dagen een gezonde spanningsboog
is het goed je dagen op een andere manier te gaan tellen.

Ik ging het zo doen:


Elke ochtend de bede: 'leer ons onze dagen zo te waarderen,
dat wij er wijze mensen van worden'.
Elke avond een vlinder vouwen
en een moment stilstaan bij de waarde van de dag.
Niet alleen dus om ze te tellen (in de hoop op een spoedige verlossing van de lockdown)
maar als oefening van vertrouwen in het leven dat ook nu bijzondere dingen
laat zien, wijze lessen geeft en nieuwe inzichten brengt. 

Omertelling
Van de week kreeg ik een mail van een parochiaan.
Hij maakte me erop attent dat de Joden tussen Pasen en Pinksteren
de Omertelling houden.
Elke avond tellen zij de dag, de 50 tussen Pasen en Pinksteren.
Want, zo geloven zij, deze tijd is een tijd van innerlijke transformatie.
Met Pasen gedenken zij de bevrijding uit de slavernij.
Met Pinksteren ontvangt het volk, onderweg naar het beloofde land, Gods Woord.
Bevrijding is het begin van het leven waarvoor de tien geboden de spelregels geven.
Maar om dat woord van God te kunnen ontvangen moet je als individu
en als gemeenschap groeien in kwaliteiten als  
trouw, discipline, compassie, sterkte, en schoonheid.
Elke week op weg naar Pinksteren heeft zijn eigen thema. 
Elke dag zijn eigen kleur.

De dagen van de lockdown
Het lijkt erop dat de strengste periode van de lockdown bijna voorbij is.
In mij klinkt een zucht van opluchting.
Maar aan de andere kant  is het ook een moment van vrees.
Is het echt klaar?
Hoe ga ik de ander zien op 1,5 meter afstand? Zal hij nu een bedreiging voor me zijn?
Wat ben ik verloren? Wat pak ik weer op? Wat is er op mijn weg gekomen? 

Wat voor tijd was dit nu eigenlijk? Welke ontdekkingen zijn nog onuitgepakt?

Ik nodig je uit om er samen een online dag aan te besteden n wel op 28 mei, van 10-16 uur.
Het principe is dit: je bent thuis.
We zijn verbonden met elkaar door drie Zoom momenten.
Daarin geef ik je een overweging over 'tijd'
en nodig ik je uit voor een paar creatieve opdrachten,
die je op je eigen tijd en zonder camera en geluid erbij gaat doen. 
Ook die oefeningen verbinden ons.
Aan het eind van de dag delen we onze ervaringen
en wie weet ook wel de resultaten van onze creatieve verwerkingen. 

De officiële aankondiging staat hier
Welkom: doe mee, om op 1 juni bewust uit de strengste lockdown te kunnen stappen.
Na aanmelding ontvang je het programma van de dag en aanwijzingen om Zoom te kunnen starten op je computer.

Weet je  nu al dat je wil meedoen?
Meld je dan aan bij mar.korenromp@outlook.com

Geen onkosten.







hier

Reacties

Populaire posts van deze blog

trage vragen

Op reis met de Drie Koningen, 12 heilige nachten

labyrint 10 (van de 12): Maria labyrint in Wernhout (NB)