Waarom?
Nieuwskoppen
Het zou zó in de kranten van Jezus’
dagen hebben kunnen staan:
‘regeringstroepen doden Galileeërs tijdens religieuze plechtigheid,’
of:
‘achttien doden bij ongeval tijdens werkzaamheden aan bouwvallige toren’.
Sterker
nog, het staat ook nu dagelijks in de krant:
‘man opent vuur in tram in Utrecht’,
‘jongen van 16 komt om op weg naar
huis’,
‘man doodt zijn vrouw en twee
kinderen.’
En net als toen ligt ook ons
de vraag op de lippen: waarom deze onschuldige mensen?
Waarom?
‘Het is een straf van God’, zeiden mensen
in Jezus’ dagen.
En als
je de fouten in je eigen leven niet kon vinden,
dan waren het vast de tekortkomingen
van iemands ouders
of grootouders waarvoor een mens moest boeten.
Ze leggen de kwestie aan Jezus voor.
Ook voor Hem bestaat het noodlot.
Dar is niet weg te praten.
Maar de mensen die het noodlot
treft, zijn niet anders dan anderen.
Zij hebben
het niet verdiend.
God gaat niet tegen mensen tekeer.
God staat niet op wacht om ons te straffen.
Korte metten of geduld
In een gelijkenis vertelt Hij hoe
dan wel:
Iemand heeft een vijgenboom die na drie jaar nog geen vruchten geeft.
Dan moet de boom maar omgehakt worden.
Maar de wijngaardenier pleit voor de
boom: ‘laat hem nog één jaar staan.
Laat me het nog één keer proberen!’
Je moet weten: de vijgenboom staat in de dagen van Jezus voor wijsheid
die een mens opdoet door de Schrift te lezen.
In drie jaar leest de gelovige de hele Schrift
In drie jaar leest de gelovige de hele Schrift
en heeft in principe dus alle goddelijke wijsheid ter beschikking in zijn leven.
Maar hier hebben de gelovigen geen vrucht gedragen.
Na drie jaar is alles nog dor.
Na drie jaar is alles nog dor.
Geef niet op
Hier wordt het spannend.
Jezus spreekt niet meer over de daders en ook niet over de slachtoffers.
Jezus spreekt niet meer over de daders en ook niet over de slachtoffers.
Hij spreekt tot de vragenstellers en zegt: 'júllie leven is dor.
Wat je denkt over God en over de wereld is ongepast
na alle studie en gebed die je eraan gegeven hebt.'
Er is wat voor te zeggen dat Jezus de hoop op zijn volgelingen dan maar opgeeft.
Hij doet het niet.
Hij doet het niet.
Hij zou erdoor gaan lijken op zijn vragenstellers die er 'nu wel een keer klaar mee zijn'
met al die zinloze gebeurtenissen .
met al die zinloze gebeurtenissen .
Maar God kan het uithouden met het onaffe.
Hij houdt
vast aan de wijsheid dat een mens gedijt in een klimaat van geduld
en niet in
een omgeving van dwang, straf en berekening.
Ook al kan de mens geen enkele goede
reden geven voor zijn dorre leven.
Wie het noodlot in zijn eigen leven ontmoet, weet hoe ingrijpend dat is.
'Hoe kan God het toelaten?'
'Waarom helpt de regering niet?'
'Waarom is die straf zo licht?'
'Waarom is die straf zo licht?'
Het evangelie van deze zondag zegt:
'verzamel
je krachten en geloof dat het in ieder geval geen daad van God is.
Die hakt
niet met de botte bijl. Die maakt geen korte metten.
Keer je af van een God van
schuld en straf.'
Roep om nabijheid!
Roep ‘wees er’, en iemand zal zeggen: ‘ik ben er. Wees niet bang.’
Daar begint een nieuwe weg.
Daar komt de vijgenboom tot bloei.
Daar komt de vijgenboom tot bloei.
Reacties
Een reactie posten